Сучасні підходи до освіти як вимір новітньої економіки перспектив

Традиційні національні дипломи про вищу освіту можуть стати  раритетами або множинною ситуативною відзнакою освітньо-навчального часу та простору

Приголомшливий вплив Covid-19 на планетарний спосіб життя, зокрема на освітні системи країн із закриттям шкіл та навчальних закладів одночасно відрізняється від усього, що ми бачили у післявоєнну епоху минулого століття. За даними ЮНЕСКО, в освіті постраждало понад 1,6 млрд осіб – майже 91% школярів та студентів зі всього світу. Не дивно, що попит на онлайн-навчання стрімко зріс: з середини березня на курсах онлайн-платформи Coursera було зареєстровано більше 25 мільйонів чоловік, що на 520% більше, ніж за такий же період минулого року.

Зараз компанія пропонує 4500 курсів для 160 університетів-партнерів та 40 компаній, включаючи Google і IBM, які також створюють власні курси. Типове заняття на Coursera коштує $49 і триває 10 годин. Річна передплата на $399 дає учням доступ до всього каталогу.

Скріншот з платформи Coursera

Існує висока ймовірність того, що віртуальне навчання самоплинно може стати панівною частиною освіти в майбутньому. Виші потребують розробки адаптивної системи реагування на нові умови глобальних викликів, що виходять за межі безпосередніх та звичних освітньо-навчальних дій. Через мляві темпи розширення місій та формування цивілізаційної візії вузівських середовищ, які мали б акцентувати увагу на просторах, середовищах, тренінгових кластерах, авторських студіюваннях в дуальній парадигмі: вчитися і жити, а значить досліджувати та експериментувати в середовищі навчання, не набули потужності новітні мультифункціональні умови та технологічно-ресурсне забезпечення нових навчальних програм з урахуванням сучасних динамічних змін.

А без цього високі матеріальні витрати (оплата за навчання) прискорюють процес скорочення кількості студентів. Маємо усвідомити ще один наростаючий тренд глобального світу – пошук і випереджальна оплата-заохочення перспективного студента та викладача нині є умовою того, що вони залишають країну проживання і віддають перевагу мотиваційним сервісам країни-донора.

В Україні ця проблема теж загострена. Ситуація, коли молоді люди після навчання залишаються на чужині, сподіваючись на краще, ніж на батьківщині, життя є реалією сьогодення. І це не вада молоді. Це діагноз державного управління країни, яке вищу освіту та фундаментальну науку розглядає як другорядну позицію в процесі модернізації держави і суспільства. Хоча у світі новаційні потенціали та перспективи капіталізації інтелекту, креативу, новаційної ініціативності молоді актуальні як ніколи. Раптове спустошення традиційних кампусів і перебої у навчальному процесі змусили деяких студентів,  особливо тих, хто платив великі гроші за вузівський диплом,  серйозно задуматися про ціну, умови, методи та парадигму навчання.

Зростаюча вартість традиційної національноцентричної освіти у поєднанні зі зміною демографічної ситуації сприяла зростанню онлайн-навчання і MOOC (масових відкритих онлайн-курсів), таких як Coursera, Udacity, Udemy та інших, які зробили онлайн-навчання більш доступним.

Цього року Гарвард зіткнеться з падінням прибутку на $415 млн і наступного року – ще на $715 млн.

В кінці минулого року загальна кількість учнів у США була нижче 18 мільйонів, що на 2 мільйони менше, ніж у 2011 році, згідно зі звітом дослідницького центру Національної інформаційної служби студентів за осінній період 2019 року. Опитування, проведене в квітні компанією SimpsonScarborough, виявило, що 10% старшокласників не будуть вступати до вищих навчальних закладів.

Університети і коледжі відповіли ініціативами в надії утримати або навіть залучити більше студентів. Деякі ,  наприклад, Коледж Вільяма і Мері, Делаверський університет, Канзаський університет і Центральний університет штату Мічиган  –  призупиняють навчання.

Інші , такі як Клівлендський державний університет, прагнуть до творчого підходу. Нещодавно виш оголосив про нову програму навчання для першокурсників осені 2020 року за тарифом два за ціною одного.Студенти, які успішно закінчать осінній семестр з сукупним середнім балом 2,75 або вище, отримають оплату за навчання у весняному семестрі за рахунок університету.

Вищі навчальні заклади вже страждають через пандемію, зіткнувшись з такими витратами, як необхідність повертати плату за проживання та харчування студентам, яких відправили додому для завершення семестру віддалено. А оскільки традиційні університети стикаються з колективними позовами з боку студентів та батьків, що вимагають часткового відшкодування, дешевші онлайн-програми можуть виглядати привабливішими.

Крім того, повільний темп розробки навчальних планів не може забезпечувати належної підготовки відповідно до потреб роботодавців та викликів часу, які формують кардинально новітні професійно-компетеційні потреби. Чи потрібно студентам проводити чотири роки в аудиторіях (фізично чи віртуально) тільки для того, щоб дізнатися, що технологія і ринок змінилися після отримання диплому?

14 липня 2020 р. Google запустив нові програми професійної сертифікації в галузі аналізу даних, управління проектами та UX-дизайну, які будуть розміщені на Coursera. Техногігант надасть 100 000 стипендій і виділить понад $10 млн у вигляді грантів певним некомерційним організаціям  – YWCA, NPower і JFF.

За даними Google, 80% учнів, які пройшли сертифікацію фахівця з підтримки ІТ, отримали нову роботу або підвищення. При цьому попередній досвід і вища освіта не є обов’язковою умовою для курсів.

Кент Уокер, перший віце-президент Google з корпоративних відносин, повідомив через Twitter: «при наймі ми тепер будемо розглядати ці нові кар’єрні сертифікати як еквівалент чотирирічного рівня для відповідних функцій».

Двома тижнями раніше Microsoft запустила глобальну ініціативу щодо підвищення професійних навичок 25 млн осіб. Цільові амбіції в світлі пандемії разюче схожі на Google в підтримці «справді інклюзивного відновлення економіки за допомогою програм надання доступу до цифрових навичок для тих, хто найбільше страждає від втрати роботи, зокрема людей з низьким рівнем доходу, жінок і представників меншин».

Пропоновані професії пов’язані з IT-сферою, але можна також освоїти навички менеджера з продажу, графічного дизайнера, фінансового аналітика або діджитал маркетолога.

Компанія об’єднає ресурси LinkedIn, GitHub і Microsoft для надання сертифікатів разом з грошовими грантами у розмірі $20 млн для допомоги некомерційним організаціям. Чверть від цієї загальної суми (5 млн дол. США) буде надана у вигляді грошових грантів 50 громадським неприбутковим організаціям по роботі з кольоровими громадами в Сполучених Штатах.

Ініціатива Microsoft виходить за межі академічних навчальних програм. Вона включає в себе безкоштовні дані про ринок праці в режимі реального часу і інформацію про навички та вміння і має мету допомогти урядам, політикам і бізнес-лідерам зрозуміти, що відбувається на їхніх місцевих ринках праці: які компанії створюють робочі місця, хто є найкращим роботодавцем, а також затребувані компетенції.

Проблема полягає в тому, що «академіки повільно змінюються», стверджує Доун Лерман з Вищої школи бізнесу ім. Габеллі при Університеті Фордхема. У статті «Чи може коронавірус викликати позитивні зміни у вищій освіті?» вона зазначає, що університетам необхідно інституціоналізувати культуру швидкого реагування на вимоги епохи цифрових технологій, і питає, якщо не зараз, то коли? Дійсно, вища освіта знаходиться під загрозою існування, і багато хто може почати сумніватися щодо чотирирічного терміну навчання.

Підходами до виходу із глухого кута різноформатного ігнорування сутностей вищої освіти може бути новітнє формування сучасної освітньої візії вищої школи цивілізаційних якостей та масштабів. Ця візія мала б орієнтуватися на ефективне та мобільне розширення (через глобалізовані вимоги до вмінь, навичок та компетенцій групового характеру міні та макромасштабів) лідерства та індивідуальних досягнень в освіті і навчанні. А це надасть молодій людині потенціали, що кардинально поширюють її капіталізацію та соціально-цивілізаційну спроможність, опірність, сталість і головне – цивілізаційну перспективу.

Освітні центри вищої якості, які ще вчора були жорсткими корпоративними бастіонами, зараз мають стати унікальними просторами розширення можливостей. Вони не мають забувати свою місію, не відступати і не здаватися. У них є достатній потенціал і кваліфікаційні напрями, які в сучасних умовах глобалізації є неоціненними та надважливими.

Єдине, чого традиційно не вистачає – це адекватного розуміння важливості в навчанні та освіті потокових, динамічних, горизонтальних процесів глобалізації на етапі Четвертої промислової революції.

Вони якраз потребують новітніх умов, середовищ та майданчиків, які б конкурували не стільки із партнерами по освіті і навчанню, а з часом та швидкістю викликів і ризиків, що продукує сучасний світ.

Маємо зрозуміти, що початкове виховання та рівні освіти – це не сфера послуг чи капіталізовані сервіси, це вимір новітньої економіки перспектив та успіхів світових націй, що кооперуються в цивілізаційному поступі всеохоплюючого миру і добра.

Ліна Вежель, ГО «Центр ККБ»

 

В матеріалі використано фото  з відкритих джерел

Be the first to comment on "Сучасні підходи до освіти як вимір новітньої економіки перспектив"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*