Представники ГО «Центр комунікаційно-контентної безпеки» взяли участь у роботі науково-практичної конференції «Феномен художнього дерева українських Карпат як нерозкритий потенціал культурної спадщини», яка відбулася 2–3 жовтня в Ужгороді.
Організаторами конференції виступили Громадська організація «Культурна платформа Закарпаття» та Закарпатська академія мистецтв за підтримки Українського культурного фонду. Захід відбувся в межах реалізації культурно-мистецького проєкту «ТРОП – експозиція, присвячена комплексному представленню явища храмового інтер’єру художнього дерева Українських Карпат».
До участі в конференції, на якій вперше розглянули декоративне мистецтво крізь призму законодавства, державної культурної політики та цифрової трансформації, долучилися представники влади у сфері креативної економіки, дослідники, митці, музейники, освітяни, правники тощо.
Мета заходу — сприяти діалогові професійної спільноти стосовно гібридних впливів спрямованих на деконструкцію української національної ідентичності, а саме — показати перервану тяглість традиції як наслідок радянського культурного геноциду, який сплановано продовжувала мережа РПЦ (УПЦ МП) в Україні до моменту вступу у дію закону «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій».
У перший день учасники конференції побували в селі Ужок (Великоберезнянський р-н Закарпатської області), де оглянули унікальну дерев’яну церкву Святого Архистратига Михаїла, яка є пам’ятником дерев’яного зодчества бойківської школи і включена до списку світової спадщини ЮНЕСКО (на фото угорі). Церква будувалася тривалий час, а датою завершення вважається 1745 рік.
Про особливості архітектури цієї та подібних церков Карпатського регіону України учасникам заходу розповів доцент Закарпатської академії мистецтв, заслужений працівник культури України Михайло Сирохман.
В умовах довгочасної геноцидної агресії РФ проти України проблемним аспектом залишається вплив на українське населення філії Російської православної церкви в Україні – УПЦ МП, а церква Святого Архистратига Михаїла в селі Ужок належить саме цій організації. Тому під час роботи конференції, серед інших, найактуальнішим залишалося питання усунення впливу держави-агресора в інформаційній, освітній і культурній сферах, збереження й утвердження української національної та громадянської ідентичності.
Йшлося також про публічну видимість автентичних українських культурних кодів, насамперед храмового художнього різьблення по дереву, — важливого виміру для українського суспільства формотворчих та естетичних маркерів своєї ідентичності як протидії деструктивному інформаційному впливу. Про це, зокрема, говорили у своїх виступах голова правління ГО «Культурна платформа Закарпаття» Євген Забарило, доктор мистецтвознавства, доцент, ректор Закарпатської академії мистецтв Михайло Приймич, кандидат мистецтвознавства Роман Пилип, скульптор-різьбʼяр по дереву, заслужений майстер народної творчості України Петро Ходанич, кандидат мистецтвознавства, викладач кафедри дизайну Харківської державної академії дизайну і мистецтв Богдан Бондаренко, доцент, декан факультету декоративно-прикладного мистецтва Львівської національної академії мистецтв Галина Кусько, кандидат філософських наук, доцент кафедри стратегічних комунікацій та прикладної лінгвістики Національної академії Служби безпеки України Тетяна Черненко, юристка та консультантка з питань управління та організаційного розвитку неурядових організацій Анна Михайленко, мистецтвознавиця Оксана Маричевська та інші учасники заходу.
Виступи представників ГО ««Центр комунікаційно-контентної безпеки» Григорія Любовця та Валерія Короля були присвячені проблематиці антропологічно-когнітивно-ментальної деокупації в умовах глокальної геноцидної агресії РФ проти України.
Під час конференції також було презентовано цифрову експозицію «Явище храмового інтер’єру художнього дерева Українських Карпат як невід’ємна складова соціокультурної приналежності до української держави». Створення експозиції — це крок до декомунізації української культурної спадщини, яка зазнала нищівних руйнувань за тоталітарного режиму. Експозиція — відкрита колекцію текстів, джерел, досліджень і законодавчих матеріалів — забезпечує публічність візуального й історичного верифікування культового майна саме української сакральної тяглості на противагу церковній спадщині, пов’язаній із російською політикою релігійного геноциду, що здійснювалася мережею УПЦ МП, яка є афілійованим представником РПЦ в Україні.
За підсумками конференції буде підготовлений науковий вісник – двомовне видання з матеріалами проєкту та доповідями учасників.
Валерій Скрипнюк
Фото Олександри Сливканич