Індійське суспільство в період пандемії організовується через соціальні мережі і критикує дії уряду
У зв’язку з руйнівною другою хвилею уханьської пневмонії під умовною глобальною назвою Covid-19 і дефіцитом ліжкомісць із підведенням життєво необхідного додаткового кисню в півторамільярдній країні уряд Індії наказав Facebook, Instagram і Twitter видалити десятки повідомлень в соціальних мережах про жах, який наступив там після національних свят та масового ігнорування ковідної небезпеки.
Друга хвиля ковіду пов’язана з низкою чинників. По-перше, вірусологи вважають, що нові мутації можуть сприяти пришвидшеному поширенню вірусу. Уряд зарезервував для реагування на пандемію силу-силенну грошей у PM CARES Fund, в який люди і організації внесли свій вклад, але відмовився розкрити подробиці використання цих коштів. По-друге, великі зібрання були дозволені. Наприклад, такі як Кумбха Мела, багатоденний індуїстський фестиваль і паломництво в Харідварі, де в якийсь момент скопилося більше 3 мільйонів чоловік, щоб скупатися у священній річці Ганг. Що ще гірше, правляча партія прем’єр-міністра Нарендри Моді “Бхаратія Джаната парті” веде агресивну кампанію в штатах, пов’язаних з виборами, проводячи мітинги, у яких беруть участь мільйони людей, порушуючи норми соціального дистанціювання.
Крім того, до березня уряд експортував близько 60 мільйонів доз вакцин Covishield і Covaxin від COVID в інші країни, зокрема Шрі-Ланку, Афганістан, Кенію, Камбоджу, Узбекистан, Бангладеш і М’янму. Тепер у скрутному становищі залишилися громадяни Індії, найбільшого в світі вакцинного виробника. На цей момент процедуру вакцинації пройшли лише трохи більше 1 відсотка всього населення.
У понеділок (26.04) в Індії було зареєстровано понад 350 000 нових випадків зараження і понад 2800 летальних випадків за добу, що п’ятий день поспіль становить світовий антирекорд з щоденної глобальної статистики інфекцій, хоча експерти попереджають, що справжні цифри, ймовірно, набагато вищі. Зараз на країну припадає майже половина всіх нових випадків у світі.
Прем’єр Нарендра Моді заявив, що країна в епіцентрі коронавірусного шторму: «Ми були впевнені в перемозі після успішної боротьби з першою хвилею, але ця буря потрясла націю».
Трупи померлих від коронавірусу спалюють прямо на вулиці через брак місць у моргах та крематоріях. У багатьох лікарнях закінчилися ліжка і кисень, тому вони не приймають хворих.
Зневірені пацієнти та їхні родини в Інтернеті зверталися до урядовців, благали про допомогу, підтримку, розміщували фотографії тіл на фанерних лікарняних ліжках і у перевантажених крематоріях. Цим вони налякали глобальну аудиторію скептичних спостерігачів, які ще й досі ведуться на заклики позацивілізаційних сил, що підтримують антиковідні протести у різних країнах світу. На тлі цієї статистики сильне занепокоєння викликає практична відсутність (їх майже немає) даних із КНР, КНДР, Ірану, РФ. Натомість бравурність звітів з цих країн лякає ще більше.
Індійці використовують глобальні комунікаційно-контентні платформи, щоб безпосередньо (і безапеляційно) розкривати невдачі свого уряду, перетворюючи Twitter, WhatsApp та інші сервіси в мережі прямої горизонтальної взаємодопомоги. Так їм вдається швидко знайти рішення різних проблем, які не змогли вирішити урядовці.
«Якщо більшість громадян використовують всі наявні у них кошти для організації лікарняних ліжок, кисню і матеріально-технічної підтримки для рідних і близьких, що саме робить уряд Індії?» – написав Маху Моітра (Mahua Moitra), політик і член парламенту від Західної Бенгалії.
Reuters назвав Twitter «платформою надії» на тлі масового відчаю у зв’язку з кризою Covid в Індії.
Twitter не так широко використовується в Індії, як Facebook або WhatsApp, але виявився ціннішим інструментом для концентрації уваги на конкретних адресних проханнях про допомогу. Це пояснюється його горизонтальною функцією «ретвітів», яка швидко посилює вагу терміновості повідомлення через користувацький нетворкінг. За допомогою хештегів, таких як #CovidSOS і #COVIDEmergency2021, користувачі знаходили необхідні медикаменти, кисень і плазму, або отримували контакти постачальників.
Наприклад, таблиця Google з десятками сторінок, складена групою добровольців, в якій зібрано інформацію про лікарняні ліжка, запаси кисню, плазму крові та телефони “гарячих ліній” в різних штатах, дуже стрімко поширювалася в соцмережі.
Тепер до постів у Твітері додають «#перевірено» або «#перевірено особисто». Це робиться, коли, приміром, повідомляють контактні дані донорів плазми або постачальників кисневих балонів. В інших випадках до хештегу «перевірено» додається час, що допомагає людям зрозуміти, чи є у них шанс придбати вкрай необхідні медичні припаси.
«Твітеру доводиться робити те, що повинні робити державні телефони довіри», – написав користувач Каранбір Сінгх (Karanbir Singh).
Хоча Twitter має перевагу швидкої доступності і є відмінним дієвим ресурсом під час кризи, він також широко використовувався для поширення дезінформації, пов’язаної з COVID. Пріті Ганді (Priti Gandhi), що відповідає за соціальні мережі жіночого крила провладної партії BJP, опублікувала у соцмережі відео, в якому стверджувала, що на Кумбха Мела майже не було людей. Відео визнано фейковим.
У неділю (25.04) індійський уряд наказав Facebook, Instagram і Twitter видалити десятки повідомлень у соціальних мережах, які критикують його заходи по боротьбі з пандемією. Це ніщо інше як свідчення традиційної бюрократичної управлінської логіки, притаманної, швидше за все, переважній більшості урядів. В цьому випадку, можливо, це ще й паніка урядовців, які побоювалися загальнонаціонального переполоху і можливих масових протестів.
Наказ був спрямований приблизно на 100 постів, які включали негативну оцінку з боку опозиційних політиків і заклики до прем’єр-міністра Індії Нарендра Моді подати у відставку. Було прямо заявлено, що повідомлення можуть викликати паніку, а зображення, які використовувалися поза контекстом, зашкодять реакції на пандемію.
Багато деталей запитів на видалення досі невідомі, але індійське законодавство дозволяє уряду піддавати пости цензурі без пояснення причин.
«Наша головна турбота – це таємність цензури», – сказав Апар Гупта (Apar Gupta), виконавчий директор Internet Freedom Foundation, організації із захисту цифрових прав, що знаходиться в Нью-Делі. «Будь-яке правове розпорядження про блокування веб-ресурсів повинно містити аргументи і бути публічним. Жоден з цих кроків зараз не виконується».
Апар Гупта вважає, що повідомлення, мабуть, були видалені відповідно до розділу 69A Закону Індії про інформаційні технології, який дозволяє блокувати матеріали, що загрожують національній безпеці.
Міністерство інформаційних технологій Індії повідомило Times of India, що намагається обмежити поширення зображень, які були підроблені або вирвані з контексту, побоюючись, що вони можуть стати каталізатором хвилювань у суспільстві.
«Уряд вітає критику і щирі прохання про допомогу в умовах пандемії Covid-19, але необхідно вжити заходів проти користувачів, що зловживають соціальними мережами для поширення паніки і дезінформації», – заявили джерела в Міністерстві електроніки та інформаційних технологій (MeitY).
На цей момент компанії виконали прохання, частково зробивши публікації невидимими для тих, хто використовує платформу безпосередньо в країні.
У своїй заяві представник Twitter повідомив TechCrunch: «Коли ми отримуємо юридичний запит, ми розглядаємо його відповідно до правил Twitter і місцевого законодавства. Якщо контент порушує правила, він буде вилучений із сервісу. Якщо буде встановлено, що це незаконно в певній юрисдикції, але не порушує правила Twitter, ми можемо відмовити в доступі до контенту тільки в Індії. У всіх випадках ми безпосередньо повідомляємо власника акаунту, щоб він знав, що ми отримали юридичний припис, який відноситься до облікового запису». Юридичні запити, які отримує техногігант, детально описані в звіті про прозорість Twitter, що виходить раз на два роки, а запити на призупинення контенту публікуються на Lumen.
У звітах з посиланнями на базу даних Lumen (незалежний дослідницький проєкт, що аналізує, збирає листи про блокування онлайн-контенту) є інформація про видалення більше 50 повідомлень, включаючи пости членів парламенту, законодавчого зібрання і кінематографістів, за запитом уряду.
В Індії перед комунікаційно-котентними компаніями стоїть серйозний вибір: дотримуватися законів і ризикувати придушенням політичних дебатів або ігнорувати їх і зіткнутися з серйозними покараннями, включаючи тюремне ув’язнення місцевих співробітників. Оскільки країна є потенційно величезним ринком, що постійно зростає, така дилема виходить за межі простих відносин компаній і держави та може мати міжнародний розголос і такі ж наслідки.
У лютому Twitter пом’якшав перед погрозами уряду заарештувати його працівників і заблокував 500 акаунтів, де були розміщені повідомлення з критикою на адресу Нарендра Моді у зв’язку з протестами фермерів. Однак техногігант відмовився видалити низку облікових записів журналістів і політиків, вказавши, що накази про їхнє блокування не відповідають індійському законодавству.
Нові накази про видалення контенту з’явилися саме тоді, коли криза суспільної охорони здоров’я в Індії переростає у політичну, і створює грунт для зростаючої боротьби між американськими інфраструктурними платформами і урядом за те, хто вирішує, що можна говорити в Інтернеті.
«Тому що ви знаєте, що легше прибрати твіти, ніж забезпечити киснем», – написав Афтаб Алам (Aftab Alam), професор університету в Делі.
Боротьба з фейковими новинами, сфальшованими зображеннями і онлайн-агресією – це лише один з аспектів ширшого конфлікту, що розігрується в усьому світі. Уряди прагнуть приборкати владу найбільших технологічних компаній, таких як Twitter і Facebook, що мають величезний політичний вплив далеко від їхньої штаб-квартири в Каліфорнії. Поточний огляд глобального законодавства Poynter показав, що на сьогоднішній день 52 країни намагалися обмежити свободу слова в соціальних мережах, причому багато законів передбачають тюремне ув’язнення для громадян, які, як встановлено, поширюють «дезінформацію».
Індійська влада минулого року повністю заборонила 59 китайських застосунків, включаючи TikTok і WeChat, заявивши, що вони «завдали шкоди суверенітету та цілісності Індії, обороні Індії, безпеці державного та громадського порядку», тепер погрожує американським BigTech.
Тоді як компанії прагнуть дотримуватися політики, яка, за їхніми словами, заснована на принципах свободи слова, їхня реакція на гру влади непослідовна і часто заснована на діловому прагматизмі. У М’янмі Facebook заблокував акаунти, що були пов’язаними з військовими, через насильство проти протестувальників. А у Китаї веде активний бізнес з підтримуваними державою медіа-групами, які заперечують інтернування уйгурської етнічної меншини, яке Сполучені Штати назвали геноцидом.
У цьому конфлікті бізнес-імперативи і соціальна місія платформ перебувають на протилежних кінцях лінійного політичного спектра. Виконання вимог знижує їхню роль у публічному обговоренні і в деяких випадках підтримує інтереси авторитарних особистостей. Ігнорування – це ризик залишитися ізольованими від країни, яка приносить левову частку глобального доходу.
Оскільки зараз Індія знаходиться в ковідній кризі, а уряд Моді, схоже, має намір лише традиційно обмежити інакомислення, платформам, безумовно, треба зробити свідомий вибір. Користувачі вибір вже зробили і самі, як можуть, допомагають потерпілим через можливості цих платформ. Але рутинне видалення контенту не зможе заглушити національний онлайн-гнів мільярдної громади, яка діє, допомагає сама собі, й вимагає на це право, оскільки уряд не спромігся виконати в період пандемії свою безпосередню функцію.
Ліна Вежель, ГО «Центр комунікаційно-контентної безпеки»
Фото Getty Images
Be the first to comment on "«…ви знаєте, що легше прибрати твіти, ніж забезпечити киснем»"