Metaverse: китайська версія майбутнього віртуалізованого досвіду

Computer aided manufacturing, future factory engineering and industrial technology, 3D robot teamwork meeting working in factory futuristic metaverse cyber digital world

Про стан цивілізаційної гонки планетарних візій між демократичними інституціями США та режимом монопольно-ідеологізованої корпоративно-ізоляціоністської державності КНР за домінування у сфері штучного інтелекту ведуться не лише гарячі дебати, а й потужні геостратегічні перегони ресурсів, кадрів інтелекту. Але, можливо, зараз на вершині технологічно-перспективного тренду, за який сперечаються Meta Platforms/Facebook, Microsoft та інші корпорації, постає потужніше геостратегічне питання – чи встигне побудувати Китай планетарний крипто-квантовий метавсесвіт?

Світова легалізація першої китайської галузевої групи метавсесвіту провела церемонію відкриття у четвер (11 листопада), відзначивши важливий перший крок на шляху країни до здорового та сталого розвитку індустрії метавсесвіту. Цей день став національним «Днем Метавсесвіту», що опосередковано вказує на те, що ця проблема для панівних еліт КНР не є новою. Статус «національний» – це доказ проведених широких наукових, технологічних та організаційних кейсів для брендингу цього технологічно-креативного напряму розвитку Китаю. На відміну від сталих демократій світу, де світ новацій є швидше галузевою чи точковою подією національного штибу.

Галузевий комітет Metaverse при Китайській асоціації мобільного зв’язку (CMCA) офіційно оголосив про своє створення після схвалення 15 жовтня 2021 року. Анонсовано книгу під назвою Metaverse, в якій представлено нову логіку розвитку наступного покоління Internet та майбутнє цифрової економіки, до якої глибоко залучено і метавсесвіт.

Це єдина національна громадська організація в галузі індустрії мобільного зв’язку Китаю, членами якої є державні промислові конгломерати, такі як China Mobile та China Unicom.

Метавсесвіт відноситься до гіпотетичної наступної якісної ітерації Internet, що складається з онлайн тривимірних віртуальних середовищ, до яких люди можуть отримати доступ через гарнітури віртуальної реальності (VR), смартфони, ПК, ігрові консолі та інші пристрої.

Інтерес до цієї концепції світового поступу технологій в майбутнє різко зріс після того, як минулого місяця Facebook перейменував себе на Meta Platforms. Технологічні гіганти, включаючи Microsoft, Nvidia, Roblox та Epic Games, тепер зробили метавсесвіт основною частиною своєї бізнес-стратегії, на відміну від відносного мовчання китайських Big Tech з цього приводу через суворі попередження від китайських регуляторів.

Глолокальне домінування Китаю у новаційному розширенні напрямів застосування сфери штучного інтелекту (ШІ) може дати країні та її технологічно-ідеологічним сателітам значну перевагу перед світовими конкурентами у гонці за побудову нового виміру/рубежу віртуальних залежностей/можливостей людської взаємодії. План розвитку штучного інтелекту в КНР залучив мільярди доларів інвестицій у дослідження та розробки з боку міністерств, урядових організацій та приватних компаній з моменту його оприлюднення у 2017 році. Китай також має неперевершені можливості, досвід та кейси у виробництві споживчих пристроїв: від смартфонів до мультифункціональних гарнітур VR, необхідних споживачам для доступу до загальних віртуальних платформ.

Амбіції Meta/Facebook засновані на провідних у галузі імерсивних гарнітурах (пристрої включення, в парадигмі ККБ – технологічні засоби занурення), які розробляються та виготовляються саме в Китаї. Власна лінія Oculus Quest компанії настільки сильно залежить від китайського виробництва, що обмеження через COVID, запроваджені на початку 2020 року, порушили її виготовлення саме тоді, коли можливість віртуальних подорожей та активності набула найбільшого попиту. Тепер один із найпотужніших конкурентів, китайська компанія ByteDance, придбала компанію Pico, яка займає друге місце у світі з виробництва VR гарнітур.

Типова реакція на носіння імерсивної гарнітури AR або VR полягає в тому, що вона занадто важка, громіздка і до того ж недостатньо потужна. Мобільний зв’язок за стандартами 5G дозволить імерсивним пристроям зменшитися до зручних розмірів, а блискавична швидкість передачі даних призведе до того, що насичені графікою процеси будуть відображатися в хмарі. Відтак зможе зникнути вододіл між реальним та віртуальним, а імерсивність стане стандартом не лише технологічно-інфраструктурної гри середовищно-просторового характеру, а й якісним показником управлінського мистецтва. Звісно, якщо це буде цивілізаційно-демократична траєкторія використання АR та VR для розширення можливостей середовищ життя  цивілізаційного ойкуменізму: людина, природа, всесвіт. Наразі спостерігаємо домінування напряму виведення людини із реального життя новими якісними інструментами та сервісами алгоритмічного характеру на базі ШІ.

У своєму 14-му «п’ятирічному плані на 2021 рік» КПК КНР зобов’язався розгорнути мережі зв’язку та надшвидкісної передачі даних 5G, прагнучи досягти охоплення населення та галузевого проникнення на рівні 56% . В США цей показник становить 15% і, як очікується, зросте до 50% до 2025 року. Загалом  на Північно-Східну Азію припадатиме найбільша частка передплати на 5G до 2026 року.

Процес проникнення 5G до Європи, навпаки, йде повільними темпами і продовжує відставати від ринків Китаю, США, Кореї, Японії та арабських країн Перської затоки, що входять до Ради співробітництва (GCC), згідно зі звітом Ericsson Mobility.

Китайські інтерактивні мобільні платформи також мають перевагу в інноваціях. Tencent Holdings, найбільша у світі ігрова компанія за розміром виручки та оператор китайського застосунку WeChat, офіційно порушила мовчання, заявивши, що має безліч технологій для розробки того, що було названо наступною ітерацією Інтернету. Крім соціальних мереж, Tencent керує великою бізнес-імперією, що охоплює все, від ігор до мобільних платежів та віртуальних офісів. Компанія має намір сфокусувати увагу на розробках у просторі метавсесвіту, зібравши міжнародну команду для нової ігрової студії під дочірньою компанією TiMi Studios та зареєструвавши торгові марки, пов’язані з метавсесвітом, для своїх соціальних і музичних програм.

Китайська глобальна візія «Metaverse  –  це мегаідея, яка пов’язує разом безліч технологій, вона робить віртуальний світ більш реальним, пропонуючи людям віртуальні та фантастичні враження, які вони не могли отримати у реальному світі. Наш багатий досвід в іграх, соціальних мережах та штучному інтелекті дасть конкурентні переваги перед іншими і допоможе досягти успіху в довгостроковій перспективі»,  –  зауважив Поні Ма (Pony Ma), співзасновник та генеральний директор компанії з Шеньчженя.

Що відрізняє китайські цифрові конгломерати, такі як Tencent  –  це соціальна спрямованість технологічних рішень у поєднанні з функціональною сумісністю різних сервісів, особливо платіжних, які дозволяють створити потужну економіку взаємодії. Фактично значна частина китайської інтернет-індустрії зараз належить екосистемі Tencent.

New York Times називає Tencent “мега розважальною платформою”, на якій публікуються одні з найпопулярніших у світі відеоігор, цифровий контент та інтерактивні розваги для людей у всьому світі. Згідно з нещодавнім звітом самої компанії, Tencent інвестувала більш ніж у 800 компаній.

Можливості WeChat з чотирма основними секціями  – Chat, WeChat Moments, WeChat Wallet та WeChat Channels  – забезпечують безперешкодну соціальну та комерційну діяльність, від обміну миттєвими повідомленнями та фотографіями до електронної комерції, розваг та ігор.

Застосунки, такі як WeChat, що залишаються незвичними на таких ринках, як США та Європа, є природними аналогами метавсесвіту, тому що вони легко інтегрують неймовірно широкий спектр особистих вражень та можливість платити за них.

Всього через день після того, як Facebook оголосив про зміну назви своєї компанії на Meta, китайська пошукова система Baidu подала заявку на реєстрацію товарного знака “metaapp”, а китайський ігровий гігант NetEase  – на реєстрацію товарних знаків, пов’язаних із цим популярним та модним словом. Гігант електронної комерції Alibaba вже має кілька торгових марок, зокрема Ali Metaverse.

Згідно зі звітом китайського видання The Wall Street Journal, понад 400 компаній у Китаї зареєстрували товарні знаки, що належать до метавсесвіту.

Китайські роздрібні інвестори почали купувати віртуальну нерухомість: ціна будинку на березі океану у віртуальному світі «Honnverse» злетіла приблизно до 600 000 юанів (USD 94,000) з початкової ціни 88 юанів на вторинному ринку.

Honnverse  – це тривимірний віртуальний світ, в якому користувачі можуть створювати віртуальних особистостей, щоб грати, спілкуватися та торгувати віртуальними речами, такими як земельні ділянки чи нерухомість.

Китайський гігант електронної комерції Alibaba випустив на своєму торговому майданчику Tmall «Мистецьку виставку Metaverse», де представлений NFT Burberry для щорічного фестивалю шопінгу «День холостяків».

Red Date Technology, фірма, яка стоїть за санкціонованою державою мережею сервісів блокчейн (BSN), оголосила, що запустить нову інфраструктуру для підтримки розгортання невзаємозамінних токенів (NFT).

Новий проєкт отримав назву BSN-Distributed Digital Certificate (DDC), що виключає пряме посилання на NFT, оскільки всі криптографічні транзакції заборонені в Китаї з вересня. Деякі з найбільших технологічних компаній країни, включаючи Ant Group та Tencent, також нещодавно перейменували NFT на своїх платформах на «цифрові предмети колекціонування». У BSN-DDC розробники зможуть створювати свої власні платформи на основі десяти «open permissioned» ланцюжків, що належать до гібридних ланцюжків блоків, які не є повністю децентралізованими (або «permissionless»), але контролюються кількома авторизованими вузлами.

Якщо США і Китай намагаються побудувати та заявити права на метавсесвіт, то інші актори, такі як Європа, вже не оперують достатньою кількістю основних технологій –  ШI, 5G, пристроями кінцевих користувачів та міжгалузевими застосунками.

Потужний інфраструктурний наступ із ресурсно-технологічним інвестуванням 5G, випереджальна новаційна компетентність в розширеній палітрі нових імерсивних функцій і, нарешті, не лише глобальне, а й локальне домінування за цими чотирма геостратегічними критеріями  –  ось що може дати «червоному дракону» непереборну перевагу перед США і світом в гонитві за побудову майбутнього віртуалізованого людського досвіду. І не забуваймо, що світ Meta завжди програє метаверсіям світу…

Ліна Вежель, ГО «Центр комунікаційно-контентної безпеки»

Фото з сайту Unsplash

 

Be the first to comment on "Metaverse: китайська версія майбутнього віртуалізованого досвіду"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*