NFT як політичний мейнстрім

Кандидат у президенти Південної Кореї, представник Демократичної партії Лі Чже Мьон (Lee Jae-myung) почав використовувати ринок NFT (невзаємозамінні токени) з метою   зібрати кошти для участі у виборах, що відбудуться у березні цього року. Світова політична традиція передбачає табу на пожертви в політичний процес від іноземних резидентів. Чи вважати NFT саме таким випадком – питання наразі відкрите.

У команді політика розповіли про публічний план випустити NFT із його зображенням та ідеями в обмін на грошові внески (до речі, особливість NFT в тому, що вони не можуть бути не публічними, а їхня капіталізація залежить саме від можливостей глобального поширення з максимальним охопленням споживачів). Якщо збір коштів завдяки цифровим активам буде успішним, Лі стане першим у світі кандидатом у президенти, який випустить NFT для фінансування передвиборчої кампанії. Тобто він використає технологічний потенціал глобального комплексу комунікаційно-фінансового простору людства.

Інший представник цієї партії Лі Кван Чже (Lee Kwang-jae) заявив 30 грудня 2021 року, що почне приймати пожертвування у криптовалюті у середині січня. Це дозволить прискорити процес інституціоналізації екосистеми віртуальної валюти в національному законодавстві та реально розширить можливості збирання коштів в світовому масштабі. Будь-хто зі спонсорів може перевести криптовалюту на електронний офісний гаманець, після чого цифровий актив буде обміняний на корейські вони і переведений на його спонсорський рахунок.

Цей процес дозволяє потенційним прихильникам робити пожертвування через біткоїни, ефіріум або інші цифрові валюти безпосередньо до офісу політика. Квитанції про пожертвування будуть випускатися у вигляді невзаємозамінних токенів і надсилатися на адресу електронної пошти кожного спонсора.

Оскільки прийняття криптопожертв ще законодавчо не інституціоналізоване, Кван Чже може отримати максимум $8420 або 10 млн корейських вон. З іншого боку, спонсори можуть пожертвувати лише цифрові активи вартістю не більше ніж $842 .

Враховуючи консервативний погляд на криптовалюти серед політичного істеблішменту, успіхи Кореї в індустрії цифрових активів та пов’язаної з нею технології блокчейнів, як і раніше, сильно відстають від інших розвинених країн, таких як США. Лі очікує, що це рішення допоможе підвищити поінформованість про криптоактиви та NFT.

Те, що почалося на початку 2021 року як новий спосіб промоції мистецтва з використанням технологічних рішень блокчейну, що лежить в основі новаційного явища криптовалют, поширилося на ігровий світ, роздрібну торгівлю, франшизи коміксів, а тепер і на політичні процедури в виборчих процесах.

Ажіотаж навколо нових технологій, передусім таких як інфраструктурні платформи Facebook, Twitter, TikTok, аудіо соціальні мережі, відеоігри тощо, захоплення NFT, очевидно, викликаний їхньою новизною. І те, що політики намагаються не відставати від викликів часу, зокрема використовувати їх в період виборів, свідчить про невідворотність технологічних змін в наших життєвих укладах.

Укладачі тлумачного словника англійської мови Collins English Dictionary назвали NFT словом 2021 року. Фахівці зазначають, що за останні 12 місяців «ми постійно чуємо в новинах та соціальних медіа цей термін». Словник дає NFT таке визначення  –  це унікальний цифровий сертифікат, зареєстрований у блокчейні, який використовується для реєстрації прав власності на актив, такий як витвір мистецтва чи предмет колекціонування.

NFT  –  це тип цифрового активу, який може охоплювати як матеріальні, так і нематеріальні предмети, зосібна: мистецтво, GIF-файли, відео та спортивні події, доменні імена, предмети колекціонування, віртуальні аватари та скіни для відеоігор, дизайнерські кросівки, музику і т. інш., що ідентифікується унікальним кодом. Кожна частина відрізняється від іншої вбудованими даними, і промоутери можуть включати свій підпис або інші характеристики, щоб зробити їх унікальними. На відміну від криптовалют, які застосовують ту ж технологію блокчейну, що і NFT, і можуть використовуватись замість фізичних грошей, невзаємозамінні токени не можна обмінювати або використовувати у комерційних транзакціях.

У жовтні 2021 року група демократів зі США об’єдналася для запуску політично-тематичних NFT через ринок Front Row. Першими виставленими на продаж NFT стали цифрові предмети колекціонування Демократичної партії Техасу. Наприклад, за $250 політичний активіст може придбати цифровий плакат із написом «Wanted» з анімацією, що зображує різних техаських законодавців, які втекли зі штату минулого року через невдалу спробу заблокувати новий обмежувальний закон про голосування.

Front Row дотримується традиційних законів про фінансування виборчих кампаній, які обмежують вартість NFT та забезпечують прозорість транзакцій. Це спричиняє обмеження за ціною $5800, що є максимальним внеском за цикл для федеральних кандидатів. Проте комітети політичних дій (PACs) і партійні комітети мають різні керівні принципи і можуть відповідно підвищити ціни.

Ті, хто купує NFT через веб-сайт Front Row, є донорами, як і традиційні донори кампанії. Весь прибуток йде на кампанію, за винятком комісії за транзакцію, що стягується Front Row.

Ця політична платформа NFT може стати першопрохідцем у створенні фандрайзингових кампаній нового формату у США. Проте, як відомо, інший політик вже скористався перевагами цифрових предметів колекціонування. Скотт Дженсен (Scott Jensen) із Сент-Пол (Міннесота), кандидат від республіканців, випустив серію політичних NFT під час губернаторських перегонів у серпні 2021 року. А також Associated Press (AP) продала NFT результатів президентських виборів 2020 року, які були записані на блокчейні Ethereum.

Блейк Мастерс (Blake Masters), співавтор блокбастера піонера технологій Пітера Тіля “Zero to One”, юрист та венчурний капіталіст, який керує багатомільярдною фірмою Thiel Capital, а нині кандидат від республіканської партії до Сенату США в Арізоні, минулого місяця запустив NFT, пропонуючи 99 токенів за ціною $5800 кожен. NFT було розпродано протягом 36 годин. Якщо Мастерс не потрапить до Сенату, донори отримають відшкодування у розмірі 50%.

У грудні минулого року в стрічці новин з’явилося кілька різних історій про політичні NFT з використанням платформи смарт-контрактів Solana.

Першим заголовком стало оголошення про те, що колишня перша леді США та дружина екс-президента Дональда Трампа Меланія Трамп запустила NFT-маркетплейс на блокчейні Solana та випустила власну колекцію невзаємозамінних токенів. Частину зборів від продажів NFT буде спрямовано на благодійність. Кошти підуть на підтримку дітей, яких виховують прийомні батьки,  у них буде можливість розвиватися у галузі комп’ютерних наук та технологій.

Кандидат у Конгрес від Демократичної партії Каліфорнії Шріна Курані (Shrina Kurani), яка претендує на місце в Палаті представників, теж запустила в межах своєї кампанії 2022 NFT. Курані бачить прогалини у регулюванні, які необхідно заповнити, а також наголошує на важливості підвищення рівня освіти в галузі технології блокчейн.

Лихоманка навколо NFT не припиняється навіть зі спробою юристів з’ясувати, чи є токени «цифровою репрезентацією» класичних активів, аналогічно тому, що публічні компанії пропонують при випуску акцій,  а отже, підлягають регулюванню Комісією з цінних паперів та бірж США.

SEC (the U.S. Securities and Exchange Commission), а також інші федеральні агенції все ще намагаються боротися із загрозою відмивання грошей, ухилення від сплати податків та інших фінансових злочинів, що можуть виникнути через анонімність, яку пропонують криптовалюти.

За словами Закарі Феллона (Zachary Fallon), партнера нью-йоркської юридичної фірми Ketsal та колишнього співробітника SEC, хоча NFT автоматично не підпадають під дію пропозицій цінних паперів, вони можуть підпадати під дію таких правил залежно від того, що обіцяє промоутер. Якщо кандидат створює умови для того, щоб донори заробляли гроші на своїх NFT, торгуючи або продаючи їх на вторинному ринку, то «SEC почне виявляти інтерес у таких випадках». Донори і ті, хто «купує політичні NFT, які отримують цифрові версії пам’ятних речей кампанії, таких як капелюхи та значки, питань не викликатимуть».

Феномен NFT ще й досі надмірно дивує більшу частину країни, але компанії, діяльність яких пов’язана з цифровими активами, вже почали класичну вашингтонську гру, звертаючись до K Street (індустрія лобіювання), щоб захистити свої інтереси перед урядом.

Одна з найбільших у просторі NFT  –  Dapper Labs, Inc., розташована у Ванкувері, Канада –  стала першою, хто зареєструвався на федеральному рівні для лобіювання питань із невзаємозамінними токенами.

Хоча Конгрес США досі ухилявся від політичних дискусій щодо NFT, документи Dapper Labs чітко демонструють, як компанії в цій галузі готуються до майбутніх регуляторних битв. Інші криптогрупи також зареєструвалися для лобіювання уряду, хоч і не зазначали NFT як предмет лобіювання.

Можливості, які пропонують NFT, величезні, враховуючи тенденцію, що стиль фінансування кампаній, що базується на «старих грошах», втрачає оберти, та виникає потреба в «мікротаргетингу на виборців».

Згідно з опитуванням, проведеним Andreessen Horowitz (США), майже четверо з п’яти виборців з більшою ймовірністю проголосують за кандидата, який підтримує розширення Web3, у контексті якого згадувалися цифрові активи, NFT та децентралізовані автономні організації (DAO).

Дослідження показало, що кожен п’ятий житель США має криптовалюту, зокрема 35% віком від 18 до 34 років. Майже 90% власників криптовалюти стверджують, що купили її для «безпосереднього контролю своїх грошей».

NFT для збору коштів створюють відчуття азартної гри, схожої на купівлю акцій або навіть криптовалют, а також пропонують задоволення від «зміни світу на краще», надаючи кандидату або політичній ініціативі необхідних переваг для промоції та подальшого успіху у передвиборчих перегонах. Для перемоги, як і раніше, потрібні гроші, і це може стимулювати фінансування та збільшити потенціал майбутніх інвестицій.

Українські реалії наразі демонструють застарілі звички істеблішменту і соціуму уникати справжньої публічності в парадигмі комунікаційно-контентної безпеки сучасності і отримувати від політичних кампаній зиск, який вимірюється «кешем». Це демонструє, наскільки вітчизняний політичний ландшафт далекий від гуманістичної гігієни криптокультури та NFT в організаційно-комунікаційних процесах.

Геостратегічна експертиза (шлях) технологічних рішень в стилістиці NFT та інші можливості криптоцифрових реалій сьогодення можуть допомогти змінити нам будь-який аспект сучасності і найперше політичний, якщо ми не лише в межах України, а й в масштабах світового українства почнемо реалізовувати цифровий стиль як даність повсякденного життя. Тоді ми зможемо відкрито фінансувати політику і політиків, формувати запит на лідерів сучасності, а не чекати, як раніше, від них корупційно-тіньових подачок за наш же рахунок. І політики вимушені будуть зважати на нас, громадян, і поважати наше політичне замовлення, пропонувати реальні програми і якісні зміни, передусім проєктні кейси політично-суспільного співтворення.

Ліна Вежель, ГО «Центр ККБ»

 

Be the first to comment on "NFT як політичний мейнстрім"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*