Кінець публічної епохи традиційного загальнонаціонального трауру у Великій Британії

BBC отримала більше 100 000 скарг з приводу висвітлення смерті принца Філіпа

Глобальний інтерес до королівської сім’ї – давня традиція британців, підтримана у світі. Це не могло не викликати зворотної реакції – «корона» завжди піклувалася про свій публічний образ і намагалася достойно виходити із медійних скандалів, які періодично стрясали Букінгемський палац.

Останнім часом інтерес британської королівської сім’ї різко зріс, переважно через гучне інтерв’ю Гаррі і Меган з Опрою Вінфрі минулого місяця. Перед ним сприяв цьому і популярний серіал «Корона» (The Crown). Окремі трактування відомих фактів з життя деяких членів сім’ї викликали бурхливі суперечки не лише у Великій Британії, а й загалом по світу. Міністр культури Великої Британії Олівер Доуден змушений був звернутися до авторів популярного серіалу (компанії Netflix) з вимогою попереджати глядачів, що фільм все ж таки художній вимисел, а не точний виклад реальних подій.

Та після смерті принца Філіпа в п’ятницю (09.04.2021) насиченість ЗМІ відповідними матеріалами, схоже, досягла критичної точки, принаймні у Великій Британії. Більшість ЗМІ негайно змінили сітку мовлення, відключили рекламу та повністю перейшли до висвітлення трагічної для королівської сім’ї і всієї Співдружності націй події.

Медіа фактично встановили табу на висвітлення повсякденного життя суспільства, що викликало певний шок у частини громадян, передусім молоді. Молоді люди точно не пам’ятають жорсткого комунікаційно-контентного медійного табуювання різних проявів життя у минулому, в часи традиційних медіамонополій. Однак вони є свідками таких подій як Брекзит та нинішньої глобальної пандемії, коли велике і трагічне уживається в інформаційному просторі з буденним повсякденням.

Сучасна абсолютна концентрація уваги лише на цій трагічній події дезорієнтувала громади, які не очікували подібного медіадиктату. І це, безперечно, відгукнеться з часом, а можливо і приведе до відповідних суттєвих змін як у висвітленні надзвичайних подій, так і загалом по відношенню до публічності як такої.

Так, протягом багатьох років британська королівська сім’я була в центрі публічної уваги світу. Особливі сплески уваги і розбурханих обговорень викликали неординарні події, наприклад трагічна загибель Діани, принцеси Уельської, смерть матері королеви Єлизавети II… Та смерть герцога Единбурзького стала першим надзвичайним публічним випадком в сучасну повсюдну цифрову епоху. І з’ясувалося, що медіа вже не є головними продукаторами публічної уваги, не мають колишнього авторитету та й щодо професійної мобільності є чимало питань.

Після того, як Букінгемський палац оголосив про трагічну новину, всі три офіційних королівських акаунта в соціальних мережах змінили зображення у своїх профілях.

Королівські Твітер-акаунти

Принц Вільям і Кейт Міддлтон видалили сімейну фотографію з профілю в Instagram і замінили її похмурим зображенням монограми.

Фото офіційного акаунта принца Чарльза і Каміли в Instagram теж було змінено, а фон сайту королівської сім’ї став чорним, де розміщувалося повідомлення про те, що він «тимчасово недоступний через відповідні зміни».

Принц Гаррі і Меган Маркл оновили веб-ресурс своєї організації Archewell повідомленням, в якому подякували принцу Філіпу за його службу і написали, що його «буде дуже не вистачати».

Бажання найрейтинговіших британських телеканалів максимально надавати свіжу інформацію, пов’язану зі смертю герцога, призвело до зміни традиційного розкладу програм у п’ятницю (9 квітня).

Особливою рисою, яка виділяє британських офіційних мовників від інших ЗМІ, є їхня готовність до смерті члена королівської сім’ї. В електронному листі, який BBC News відправив співробітникам ще в 2019 році, йшлося про те, що в разі смерті королеви, герцога Единбурзького, принца Чарльза або принца Вільяма «звична трансляція програм швидко припиниться на всіх каналах BBC. І почнеться випуск попередньо підготовленого ефіру».

Тому телеведучий відразу переодягнувся в чорний костюм, продовжуючи озвучувати підготовлений відеоролик у прямому ефірі. BBC Radio 1 Dance зупинила техно-трек і включила гімн Великобританії, завершивши його словами «Букінгемський палац оголосив про смерть Його Королівської Високості герцога Единбурзького». Графік усієї мережі був блискавично змінений на безперервну трансляцію по всіх каналах автобіографії та інтерв’ю з експертами про внесок принца в британське і міжнародне співтовариство за останні 70 років. Радіостанції BBC припинили регулярне мовлення і повторювали запис некролога. Канал BBC Four, який мав транслювати матч між жіночими збірними Англії та Франції з футболу, не став показувати змагання і попросив глядачів переключитися на BBC One. Заклик дивитися новини був також розміщений на дитячому телеканалі CBBC, що яскраво підтвердило формалізм та диктат офіційного мовлення, зосібно в питаннях комунікаційно-контентної безпеки нації.

В результаті BBC отримала так багато скарг, що довелося створити окрему веб-сторінку і розробити систему, щоб обробити усі повідомлення.

Сторінка для скарг

Масштабне висвітлення виключно смерті чоловіка королеви Єлизавети II призвело до зниження аудиторії британського телеканалу BBC One на 6% за тиждень, а BBC Two  –  на 65%, з 980 тис. до 340 тис.

Цифри, надані BBC, показують, що станом на четвер (15 квітня) подано 109 741 скарга, «викликана реакцією на обсяг висвітлення смерті герцога Единбурзького».

У заяві BBC йдеться: «Смерть Його Королівської Високості принца Філіпа, герцога Единбурзького, була значною подією, яке викликало великий інтерес як на національному, так і на міжнародному рівні. Ми визнаємо, що деякі глядачі були незадоволені рівнем висвітлення, і це вплинуло на розклад ТВ і радіо».

«Ми не вносимо такі зміни без ретельного розгляду, і прийняті рішення відображають роль BBC як національного мовника в моменти загальнонаціонального значення».

Веб-сайт National Rail Inquiries використав чорний колір «в знак поваги» до герцога Единбурзького, але це рішення було зустрінуте користувачами залізниці з гнівом та насмішками.

Сайт National Rail Inquiries

Більшість висловила стурбованість з приводу доступу до ресурсу людей з вадами зору, які потребують розрізнення кольорів. Згідно з останніми рекомендаціями щодо забезпечення доступності веб-контенту, державні агентства повинні «використовувати кольори тексту, які чітко виділяються на кольоровому фоні».

«Веб-сайт National Rail Inquiries був тимчасово забарвлений в сірий колір на знак поваги після смерті Його Королівської Високості герцога Единбурзького в п’ятницю. Ми прислухалися до відгуків про те, як люди використовують веб-сайт, і сьогодні внесли додаткові зміни, щоб зробити його більш доступним для всіх наших клієнтів». Така заява була розміщена в обліковому записі компанії на Твітері вже 12 квітня.

В офіційному урядовому розпорядженні, що було опубліковане 10 квітня, пояснюється, як веб-сайти і облікові записи соціальних мереж можуть виявити знак поваги, наприклад, використовуючи «чорне обрамлення або чорні прапори».

Коли оголошують траур, парламентарії носять чорні стрічки на рукавах, а прапори по всій країні приспущені аж до похорону чоловіка королеви Єлизавети II, доцільність, доречність і ефективність реклами піддаються перегляду.

Бренди почали турбуватися про те, щоб не виглядати байдужими або навіть спробувати «отримати користь» з ситуації. І якщо цього було недостатньо, то припиняли будь-яке розміщення рекламних оголошень. Широке висвітлення новин замінило безліч запланованих програм на телебаченні і радіо.

Найпопулярніший комерційний телеканал країни ITV повідомив про припинення показу реклами до кінця дня, що вплинуло на плани рекламодавців, включаючи Marks & Spencer та департамент охорони здоров’я і соціального забезпечення уряду.

Він замінив свій звичний графік новинами і документальними фільмами про принца Філіпа, а також прямою ефірною програмою о 19:00, що була присвячена його спадщині і представлена Джулі Етчінгем (Julie Etchingham) та Філіпом Шофілд (Phillip Schofield).

Однак представник ITV запевнив, що реклама залишається на інших каналах мовлення, а сервіс ITV Hub за запитом тільки призупинив рекламу в прямому ефірі.

Channel 4 використав інший підхід: «Ми видалили рекламні паузи в контенті, що спеціально присвячений смерті Його Королівської Високості, герцога Единбурзького, і перевіряємо всі рекламні ролики в усьому нашому контенті і контенті наших партнерів та припиняємо будь-яку рекламу, якщо ми вважаємо це доцільним. Ми продовжимо аналізувати ситуацію в найближчі дні і підтримувати тісні контакти з клієнтами і рекламодавцями».

Випуск новин Channel 4 о 19:00 було збільшено до 90 хвилин.

Радіостанції, включаючи Classic FM та Absolute Radio, призупинили свої традиційні програми і рекламу, щоб транслювати жалобну музику та випуски новин про смерть герцога Единбурзького.

Twitter, платформа, на якій домінують обговорення новин, як і раніше показула рекламовані твіти для користувачів з Великобританії.

Чотири великих оператора зовнішньої реклами – Clear Channel, JCDecaux, Ocean Outdoor та Global  –  з мережами цифрових екранів також призупинили показ рекламних оголошень на 24 години.

Представник Ocean Outdoor підтвердив, що екрани, зокрема Piccadilly Lights, будуть демонструвати візуальну данину поваги принцу Філіпу протягом 24 годин з 14:00 п’ятниці (9 квітня).

Рекламний банер на площі Пікаділлі

«Некрологи, меморіали та інший контент заздалегідь готуються всередині компанії командою зв’язків з громадськістю та дизайнерами. Це дозволяє нам швидко перемикати наші екрани в знак поваги в разі смерті високопоставленого члена королівської сім’ї. У таких випадках ми також підтримуємо тісні зв’язки з агентствами, клієнтами та орендодавцями, такими як Land Securities for the Piccadilly Lights»,  – повідомив виконавчий директор Ocean Outdoor Тім Бліклі (Tim Bleakley).

Міхір Харіана-Шах (Mihir Haria-Shah), керівник Anything Is Possible, зауважив, що минулий рік зробив власників ЗМІ більш гнучкими, і хотів би, щоб протоколи були розширені «в разі смерті королеви або будь-яких інших поганих новин в країні».

«Ми отримали уявлення про відповідну поведінку щодо національних «подій» під час пандемії. Багатьом брендам довелося припинити кампанії з очевидної причини, бо вони не могли працювати у звичайному режимі. Деякі відкладали кампанії, оскільки вважали, що їхні пересічні повідомлення були б зовсім «поза зв’язком» з громадською думкою, що потенційно викликало б проблеми у довгостроковій перспективі для іміжу бренду»,  –  додав Міхір.

Девід Малренан (David Mulrenan), глава відділу інвестицій в Zenith, стверджує, що «клієнти можуть призупинити свою діяльність в знак поваги чи тому, що вважають, що громадськість не налаштована отримувати комерційні повідомлення». Для них існують інструкції з безліччю контактних даних всіх власників ЗМІ, від відділів продажу до головних офісів. Ті, хто бере участь в угоді, звикли вносити зміни в плани в останню хвилину. Реакція брендів на смерть принца Філіпа була добре продуманою, вважає він.

Комунікаційно-контентний ландшафт національного мовлення та глобального контентного поширення кардинально змінився за 19 років, що минули з останньої королівської смерті. І національний мовник BBC, що дотримувався «протоколів, розроблених десятиліттями», не зміг вчасно зорієнтуватися, щоб задовольнити потреби своєї аудиторії, опинившись між молотом і ковадлом. Обов’язок компанії суспільного телерадіомовлення  –  не тільки висвітлювати національні, глобальні події, а й постійно сприяти залученню уваги всіх споживачів контенту. ВВС має справу з новими середовищами громад, які зараз використовують ЗМІ більш різнопланово та фрагментарно, їхні інтереси вже давно не такі, як 20 років тому. Очевидно, що є сенс запускати шоу на іншій платформі, і це здається цілком прийнятним для глядачів, особливо молодих.

Важливо відзначити, що скарги до BBC, ймовірно, були викликані не через неповагу до королеви або її покійного чоловіка, а через комунікаційно-контентний шок та збентеження різних поколінь (особливо молодого) у стилістиці висвітлення подій, яке, здавалося, належало іншій епосі.

«Думка про те, що такі установи, як BBC та уряд, впадають у траур і публічне підпорядкування, явно збиває з пантелику багатьох людей»,  –  вважає Кетрін Хеддон (Catherine Haddon), експерт з конституційних питань Інституту уряду.

P.S.

Україна переживає епоху становлення громадянської гідності в умовах збройного протистояння владному режиму РФ – глобальному агресору і апологету гібридного тероризму.

Питання становлення протокольно-медійних процедур публічного національного трауру щодо національних героїв, які поклали життя за свободу і незалежність Батьківщини, є надактуальним. Має бути комплексне бачення цієї проблеми, яка в сучасній Україні кожну добу протистояння стає все нагальнішою. Необхідні рішення державницької ваги, які б відповідали запитам комунікаційно-контентної безпеки країни і суспільства.

Ліна Вежель, ГО «Центр комунікаційно-контентної безпеки»

Be the first to comment on "Кінець публічної епохи традиційного загальнонаціонального трауру у Великій Британії"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*