Зображення, згенероване штучним інтелектом
«Вирок Шумахера » – сигнал для ЗМІ та журналістів
Публічні резонанси планетарної ієрархії персон все ще домінують в традиційних уподобаннях медійного бізнесу, де перемагають сенсації й гайп. Сенсаційність – як глобальна лотерея минулої монопольної медійності – все ще домінує в устремліннях медійників, які бачать своїм завданням шок читача.
Тим часом сучасність входить в еру цифрових інструментів (ШІ, ГШІ, блокчейн тощо), що намагаються підмінити живу історію на цифрову реальність. Маємо прецеденти несподіваних можливостей цифрової генерації, і навіть технологічно-корпоративний казус…
Рішення Мюнхенського суду з трудових спорів минулого місяця потрясло медійний світ, надавши сім’ї Міхаеля Шумахера 170 239 фунтів стерлінгів ($216 641) як компенсацію від німецького таблоїду про знаменитостей Die Aktuelle.
Бульварний журнал викликав надію та здивування, коли у квітні 2023 року опублікував те, що він назвав «першим інтерв’ю» з Міхаелем Шумахером, легендою гоночних автомобілів, який не виступав публічно з того часу, як у грудні 2013 року отримав майже смертельну черепно-мозкову травму.
На перший погляд, обкладинка – з великою фотографією усміхненого Шумахера – виглядала так, ніби рекламує ексклюзивне інтерв’ю.
Обкладинка «Die Aktuelle», 15.04 2023
«Що за цим стоїть… Die Aktuelle вирушила на пошуки слідів», – міні-інтрига внизу сторінки спонукала до негайного читання.
Тільки одна підказка натякала, що це може бути не так: рядок, який називає інтерв’ю «оманливо реальним», що, ймовірно, є юридичним прийомом, покликаним уникнути потенційних проблем, які це інтерв’ю могло б завдати журналу.
У статті таблоїда були наведені нібито цитати німецького спортсмена, в яких обговорювався його стан здоров’я та життя після нещасного випадку на лижах – інформація, яку його родина зберігала протягом майже десяти років.
Тим не менш, наприкінці статті видання інформує, що для проведення інтерв’ю використовувала веб-сайти, де можна поспілкуватися зі знаменитостями, відзначаючи, що відповіді дає штучний інтелект.
Один із таких веб-сайтів під назвою «character.ai» дозволяє користувачам спілкуватися за допомогою штучного інтелекту зі знаменитостями, починаючи від співачки Біллі Айліш до королеви Єлизавети II.
«Невже Міхаель Шумахер справді все сказав сам?» – резюмує стаття.
«Інтерв’ю було онлайн. На сторінці, присвяченій штучному інтелекту, або скорочено ШІ».
На відміну від ресурсу character.ai, на якому є заява про відмову від відповідальності та інформація про те, що всі розмови, які користувачі ведуть з чат-ботом є вигаданими, Die Aktuelle робить все можливе, щоб припустити, що інтерв’ю Шумахера могло бути реальним.
Сім’я відомого гонщика відповіла судовим позовом. Funke Media Group, видавець Die Aktuelle, вибачилася, виплатила компенсацію та звільнила редакторку, відповідальну за статтю, яка зараз добивається справедливості в суді.
Цей судовий вердикт порушує актуальні питання етики та чесності у новинних репортажах. Постанова створює життєво важливий прецедент, сигналізуючи про рішучу позицію проти неетичного використання ШІ в контенті новин.
Адвокат Кен Фулгініті (Ken Fulginiti ) влучно зауважив: «Вирок Шумахера має стати юридичним сигналом для засобів масової інформації та журналістів, щоб вони були обережні та встановили чіткі рекомендації щодо використання ШІ у своїй роботі. Прозорість має вирішальне значення: контент, створений штучним інтелектом, необхідно чітко відрізняти від фактичних повідомлень, заснованих на джерелах, що заслуговують на довіру, і реальних інтерв’ю. Ігнорування цього може не тільки заплямувати репутацію видання, а й призвести до серйозних юридичних наслідків, як ми тільки-но почали бачити в цій справі».
ШІ в журналістиці – це не просто минуща тенденція, а сила, що трансформує правила гри і потребує ретельного поєднання технологій та журналістських принципів. Оскільки онлайн-світ продовжує змінюватися, змінюється і роль ШІ у вдосконаленні всіх аспектів створення новин – від збору та аналізу даних до створення та обміну історіями.
Впровадження ШІ відкриває перед журналістами нові можливості для задоволення потреб сьогоднішніх споживачів новин. Це дозволяє персоналізувати доставку контенту та творчу розповідь, зберігаючи при цьому високі стандарти точності та актуальності. Однак дуже важливо підтримувати етичні засади професії. Прозоре використання алгоритмів, прийняття на себе відповідальності за контент, згенерований ШІ, а також пріоритет різноманітності мають важливе значення для побудови та підтримки суспільної довіри.
Ймовірно, сьогодні формуються нові вимоги до контентного виробництва. Вочевидь, надалі воно може відходити від контентного акту (факту) явища. Маємо зважати на це в контентному виробництві, зокрема з огляду на його потоковість. Тим часом публічні глокальні реальності та горизонтальні виміри публічності вже розширюють можливості майбутньої сенсаційності.
Ліна Вежель, ГО «Центр ККБ»
Be the first to comment on "«Оманливо реальне» інтерв’ю зі штучним інтелектом"