Індивідуальність  –  фіча, а не баг

                      

Ваша робота не повинна бути вашим життям, але ваше життя може бути вашою роботою

 і це єдине, що ви розумієте краще, ніж будь-хто інший. Так чому б не скористатися цим? 

Адам Девідсон

 

Як крипторішення і токенізація змінюють економіку творення

Аргентинський дизайнер Андрес Райзігнер створив колекцію цифрових меблів під назвою The Shipping і виставив її на аукціон. На платформі Nifty Gateway лоти миттєво розкупили: всі предмети меблів знайшли своїх покупців за 10 хвилин. Тепер нові власники можуть розмістити предмети у будь-якому доступному віртуальному просторі, зокрема, в Decentraland, Somnium Space або навіть в Minecraft.

Прикладів того, як твори мистецтва віртуального світу стають не менш значимими і бажаними, ніж традиційні, все більше. Продаються не тільки цифрові речі, але і меми. Нещодавно на аукціон була виставлена знаменита гіфка  –  Nyan Cat. Її створив художник Кріс Торрес на честь десятиліття виходу гри. Мем був проданий як криптоарт через платформу Foundation за 300 Ether, що стало новою найвищою точкою продажу на швидкозростаючому ринку прав власності на цифрове мистецтво, ефемери і медіа.

Ми знаходимося на рубежі усвідомленої епохи нагальності та можливості масового і повсюдного життєвого творення. Ця межа індикативно вказує на сучасний поріг вибуху творчості, ініціативи, оригінальності. Отже, незабаром люди глобального світу, оперуючи потужними технологічно-сервісними та мультивидовими (цифрова й традиційна монетизація) фінансовими інструментами, зможуть запускати і масштабувати все складніші проєкти і бізнеси з позиції творчої креативності, яка наразі оперує визнаними категоріями мистецтва.

В епоху «Uber for X» затребувані маркетплейси створили безліч способів заробляти гроші. Люди мали можливість легко монетизувати свій час, пропонуючи вузькоспеціалізовані послуги, такі як доставка продуктів, парковка або перевезення. Ці ринки автоматизували узгодження попиту і пропозиції, а також ціноутворення, щоб підвищити ліквідність традиційних потреб для життя людини переміщення в часі та на відстані. Ресурси були зручні як для користувача, так і для провайдера: оскільки брали на себе рішення традиційних бізнес-задач.

Але незважаючи на те, що платформи забезпечили шлях до самозайнятості для мільйонів людей, вони також сприяли гомогенізації працівників сфери послуг, віддаючи пріоритет послідовності і ефективності. Хоч послання і наголошувало: «Будь своїм босом», робота перетворювалася на нудну, повторювану повинність, яка пресувала час в одноманітну дію-результат.

Сьогодні лише трохи більше 50 мільйонів людей у всьому світі вважають себе творцями, які монетизують власні подкасти, інформаційні бюлетені, арт магазини і відеострімінги. Близько двох мільйонів з них працюють повний робочий день.

Дані венчурної компанії SignalFire

Відбувається своєрідне перезавантаження, переосмислення самої суті життєвого буття, вікових цінностей і перспектив майбутнього  –  свого та інших. Нові покоління більше піклуються про гаму відчуттів та сталі почуття – від якісного стану атмосфери та рівнів задоволення на роботі до власного контролю над тим, як реалізовувати робочий час, і як бути самими собою в цьому процесі капіталізації та монетизації.

У 2021 році за допомогою декількох “інтелектуальних” кліків в гаджеті кожен зможе знайти бажаючих купити продукт або послугу, незалежно від того, наскільки він нішевий. Талановиті письменники збирають відданих читачів за допомогою інформаційних бюлетенів, таких як Substack. Платформа Twitch дозволяє досвідченим геймерам продемонструвати свої навички тисячам шанувальників одночасно. “Освітні інфлуенсери”, які зазвичай обмежувалися проведенням уроків з англійської мови, грі на гітарі або публічними виступами для людей зі свого регіону, тепер можуть навчати початківців-студентів з різних кінців світу, використовуючи такі платформи, як Podia.

Не тільки творці захоплені тим, що вони роблять, але і їхні масові послідовники. Творчість стає потрібнішою і доступнішою в безперервному процесі творення життя. Тепер клієнти частіше купують послуги через спільність інтересів, а не тому, що ви продаєте свій продукт у місцевому магазині. Від спеціалізованих груп на Facebook до торгових публікацій і блогів у будь-якій точці світу легко знайти людей, які люблять те, чим ви займаєтесь.

Крім того, контент стає все доступнішим і доставляється миттєво, постійність на платформі та традиційна увага через одну сервісну платформу перетворюється на обмежуючий чинник у споживанні інформації. Потужним тригером цього ефекту є те, що здібності людей обмежені, а значить, і обмежене їхнє сприйняття. Сьогоднішні споживачі не мають ілюзій щодо того, як техногіганти отримують вигоду від їхньої постійної присутності та уваги, і така практика починає їх втомлювати. Згідно з дослідженням Disciple, 52 % респондентів намагаються витрачати менше часу на свої постійні акаунти у соціальних мережах.

Зі згасаючого інтересу до економіки уваги починає народжуватися passion економіка. Це створює глобальний простір для взаємодій та співучасті, заснованих на щирих загальних пристрастях й інтересах моменту, періоду, ситуації.

«Економіка творення», яку ще називають passion economy – економікою захоплення (переклад авт.), згідно з інформацією компанії-розробника програмного забезпечення Disciple Media, становить $38 млрд. Вона побудована на основі SaaS («Програмне забезпечення як послуга»). Це низка бізнесів, зосереджених навколо незалежних авторів контенту, кураторів і творців спільнот, включаючи впливових осіб, блогерів і відеооператорів, а також це ресурси, необхідні для їхнього росту і монетизації.

Мапа ринку економіки творення

Такі платформи, як Snapchat, вкладають кошти в інструменти для утримання “вірусних” творців на своєму ресурсі, сплачуючи їм за перегляди відео. Snapchat Spotlight дає можливість отримувати винагороду в $1 млн в день, яка розподіляється між популярними кріейторами.

Можливо, одна з найбільших історій успіху в умовах пандемії –  це Roblox. В цей час на ресурсі більше 164 млн активних користувачів і минулого року було виплачено розробникам більше $250 млн. Діти, які проводять час в Roblox, не тільки розважаються, але й вчаться критично мислити, співпрацювати та опановують дизайн, програмування при розробці ігор на платформі.

Тоді як попереднє покоління ресурсів для підприємницької діяльності, зазвичай, було орієнтоване на продаж фізичних продуктів (наприклад Amazon, Etsy, Ebay, Shopify) або особистих послуг (периміром Taskrabbit, Care.com, Uber), нові платформи для розробників орієнтовані на цифрові продукти.

Приклади таких інтернет-сервісів  –  платні e-mail-розсилки на Substack, платформи для професійних геймерів і стримерів Twitch і Caffeine. Відеокурси легко розробити за допомогою Teachable і Podia, уроки онлайн  –  транслювати на платформах K-12, Juni Learning. Викладати  – за допомогою Thinkific і Mighty Networks.

Приклади інструментів для кріейторів

Ще в жовтні 2019 року вийшла стаття Лі Цзінь «The Passion Economy and the Future of Work», де вона акцентує увагу на тому, що «тепер користувачі можуть створювати масштабну для охоплення аудиторію і перетворювати свої хоббі в засоби для існування, будь то гра у відеоігри або продукування відеоконтенту».

Економіка захоплення продовжує набирати обертів і досягає апогею. Поки TikTok, YouTube і Instagram нарощують потужності, до них із запаморочливою швидкістю приєднуються нові учасники. Тільки за останній місяць:

  • Clubhouse підняв раунд B з оцінкою $1 млрд. і оголосив про плани надавати можливість користувачам заробляти за допомогою чайових, квитків або передплати.
  • Стартап Stir, програмне забезпечення якого допомагає продюсерам відео і аудіо, письменникам і виконавцям управляти доходом, який вони отримують від реклами у соціальних мережах і за рахунок прямих платежів від фанатів, підняв раунд A до 100 мільйонів доларів.
  • Substack повідомила, що на платформі більше 500 000 платних підписок і що десять кращих письменників в сукупності заробляють більше $15 млн.
  • Twitter придбав платформу розсилки новин Revue і анонсував функцію оплати Super Follows, а це зміна в стратегії та масштабні зрушення в цифрових медіа. Техногігант бачить майбутнє в бізнес-моделях, відмінних від таргетингової реклами, і в форматах, відмінних від алгоритмічної стрічки. Він прагне полегшити прямі відносини між творцями та їхніми найбільш відданими шанувальниками.
  • Ютубер Девід Добрик запустив свій фото-застосунок Dispo, і він став настільки вірусним, що його оцінили в $200 млн.
  • LinkedIn розробляє нову послугу під назвою Marketplaces, щоб дозволити своїм 740 мільйонам користувачів знаходити фрілансерів та конкурувати з такими компаніями, як Upwork і Fiverr.
  • Лі Цзінь презентувала свій власний венчурний фонд Atelier Ventures вартістю $13 млн. для інвестування в passion економіку.

Економіка творення із виду традиційної економічної діяльності піднімається до стилю життєвих просторів і насамперед в комунікаційно-контентних вимірах розкриває величезний, багатогранний людський потенціал, а невзаємозамінні токени (NFT) створюють децентралізований ринковий майданчик для творців без посередників, які беруть частину прибутку, володіють правами на власність або контролюють дистрибуцію продукту.

У четвер (18 лютого 2021 р.) художник Мед Дог Джонс (Mad Dog Jones) побив рекорд NFT, продавши анімації своїх токійських творів на $4 млн за 9 хвилин на Nifty Gateway. Unisocks  –  справжні шкарпетки обмеженого випуску, що підтримуються токеном $ SOCKS. Поточна ціна становить $62989.46. Або Non-Fungible Pepe, який продавався на OpenSea за 110,58 ETH ($216 тис.).

Ютубер Логан Пол виставив на аукціон серію творів мистецтва у вигляді невзаємозамінних токенов (NFT) в рамках свого майбутнього «Pokémon Box Break». На відміну від криптовалют, таких як біткоїн, не існує двох однакових NFT  – це означає, що їх не можна безпосередньо обмінювати один з одним або розділяти на менші номінали. Крім того, цифрове кодування, що лежить в основі NFT, уможливлює перевірку на оригінальність  –  проблема, яка переслідує традиційну індустрію колекціонування.

Хоча NFT можуть бути чим завгодно  –  доменними іменами, віртуальними ігровими елементами і навіть твітами,  найбільш популярною категорією є цифрове мистецтво, включаючи зображення, аудіо та відео.

У NFT досить цікаві перспективи. Наприклад, з їх допомогою можна збирати гроші на благодійність. Віртуальний інфлуенсер Lil Miquela залучила через NFT більше $ 82 тис. на підтримку проєкту Black Girls Code.

Найприбутковіший проєкт NFT на сьогоднішній день – NBA Top Shot. За даними моніторингового ресурсу токенів CryptoSlam, з моменту створення в жовтні 2020 року він згенерував транзакцій на суму понад $230 млн, причому 90% з них припало саме на останній місяць. Це справжній піринговий (peer-to-peer) маркетинг, що підживлюється спільнотою, ентузіазмом і зацікавленістю.

Є три важливі причини, за якими NFT пропонують творцям фундаментально кращі економічні рішення:

  • усунення посередників, що займаються пошуком ренти;
  • можливість детального розподілу цін. (у моделях, заснованих на рекламі, дохід генерується більш-менш рівномірно, незалежно від рівня ентузіазму фаната);
  • перетворення користувачів у власників, знижуючи витрати на залучення клієнтів майже до нуля.

Соціальні платформи як і раніше будуть корисні для створення та утримування глобалізованої аудиторії (хоча їх теж, ймовірно, замінять більш досконалими децентралізованими альтернативами), але сучасні творці можуть все більше покладатися на інші методи, включаючи NFT і економіку з підтримкою криптографії, щоб адекватно монетизувати свою повсякденну діяльність.

Надсучасна економіка творення технологічно-інфраструктурних умов мотивації індивідуального життя розвивається шаленими темпами. Розширення отримують не лише ієрархічні, а передусім горизонтальні можливості одночасно людини як індивідуальності і сукупності людей у різномасштабних середовищах та просторах їхнього життя.

Першою чергою вибухових можливостей стало одночасне використання творчих здібностей особистостей в царині комунікаційно-контентних процесів, які оточують нас. Це передусім радикально змінило наші колишні уявлення про професійну кар’єру як єдиний фаховий та статусний поступ по життю.

Ми стрімко відходимо від традиції навчатися і працювати за одним фахом. Сучасники шукають свою індивідуальність, разом із однодумцями формують свої середовища і простори життя, які мають цивілізаційну перспективу як мистецькі шедеври долі. Безсумнівно, це призведе до подальшої демократичної трансформації владних інститутів, які змушені будуть нинішні ієрархічні стосунки із суспільством переводити на рівень партнерства. І це найвірніший шлях до підкорення вершин  синергетичного цивілізаційного ойкуменізму.

Ліна Вежель, ГО «Центр ККБ»

В матеріалі використано фото картини Бориса Яцюка.

Be the first to comment on "Індивідуальність  –  фіча, а не баг"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*