Кому потрібна фабрика тролів у часи, коли можна орендувати інфлюенсерів зі справжньою аудиторією?

Американські впливові особи були обдурені та втягнуті в проведення спецоперації кремлівських спецслужб щодо комунікаційно-контентних агресій проти США під виглядом надання послуг на замовлення РФ.

У середу (04.09.2024) Міністерство юстиції США оприлюднило два звинувачувальні висновки проти громадян РФ, в яких описуються зусилля путінського режиму з втручання в президентські вибори у США 2024 року.

Перше звинувачення стосується Doppelganger, російської операції, спрямованої на підрив підтримки України та вплив на американських виборців. Про існування цієї операції стало відомо публічно 2022 року, коли Meta вперше розкрила інформацію про те, що видалила велику кількість фейкових акаунтів і шахрайських сторінок, створених для імітації справжніх агентств новин.

Міністерство юстиції заявило, що встановило архітекторів операції, а також кілька російських компаній, що брали в ній участь, та вилучило 32 домени, пов’язані з Doppelganger.

Кампанія Doppelganger використовула згенерований штучним інтелектом контент на десятках фейкових веб-сайтів, призначених для імітації основних ЗМІ, таких як Washington Post і Fox Business. Для цього залучалися мережі фейкових облікових записів на соціальних платформах для поширення проросійських наративів, націлених на зміну суспільних настроїв по всьому світу. Але ефективність таких кампаній останнім часом різко знижується, оскільки платформам вдається швидко верифікувати “мережі” та руйнувати їх. І навіть коли окремі облікові записи витримують перевірку, їм дуже важко пробитися в переповненому контентом національному медіасередовищі та глобальному комунікаційно-контентному просторі.

Крім того, із занепадом, а точніше втратою медіамонополії традиційних ЗМІ, таких як газети, та обмеженнями на пряму рекламу на платформах соціальних мереж, інфлуенсери відіграють все важливішу роль у політичних процесах та формуванні трендів і тенденцій громадської думки соціумних спільнот США.

І Республіканська, і Демократична партії запросили десятки впливових осіб на свої національні з’їзди цього літа. Але оскільки законодавство не встигає за новаціями комунікаційно-контентних процесів, то і нормотворчі вимоги щодо розкриття інформації про те, хто фінансує роботу інфлюенсерів, практично відсутні, громадськість здебільшого не знає, хто керує повідомленнями в Інтернеті навіть на місцевому рівні.

Ось чому путінці випереджально продукують новації щодо псевдоджерельної бази власних контентних агресій / окупацій. РФ ініціювали та почали реалізовувати глокальну стратегію  – залучення (купівлю в «темну») онлайн лідерів думок місцевої громади чи штату, які вже мають велику і справжню аудиторію. І це призвело до появи минулого тижня другого звинувачення.

«Впливові особи вже мають певний рівень довіри з боку їх аудиторії», — стверджує Жозефіна Лукіто, професорка Школи журналістики та медіа Техаського університету в Остіні, яка вивчає російську дезінформацію. «Тому, якщо частина інформації може прийти з вуст чинної впливової особи, вона сприймається автентичніше».

Співробітники RT – Костянтин Калашников та Олена Афанасьєва – звинувачуються у змові з метою відмивання грошей та порушення Закону про реєстрацію іноземних агентів. Працівники російського медіаконцерну таємно переказали майже 10 мільйонів доларів неназваній компанії з Теннессі, яка уклала контракти з онлайн-інфлуенсерами, такими як Бенні Джонсон, Тім Пул, Дейв Рубін, Лорен Саузерн і Метт Крістіансен, у яких понад сім мільйонів фоловерів на YouTube та понад сім мільйонів  – на X.

«Компанія ніколи не розкривала впливовим особам або мільйонам їхніх передплатників свої зв’язки з RT і російським урядом» , — заявив у середу генеральний прокурор Меррік Гарланд.

У обвинувальному висновку безпосередньо не згадується назва компанії. У документах Міністерства юстиції йдеться «про компанію, що базується в Теннессі, зі створення онлайн-контенту», або «Компанії 1» (Company 1‎).

CNN, CBS, The Tennessean та інші видання стверджують, що «Компанія 1»  –  це Tenet Media, що базується у місті Нешвілл, штат Теннессі.

Опис американської фірми із матеріалів справи повністю збігається з описом на сайті Tenet Media: «мережа нетрадиційних коментаторів, які фокусуються на політичних та культурних проблемах Заходу».

Tenet була заснована в 2022 році Лорен Чен та її чоловіком Ліамом Донованом, чий профіль X описує його як президента Tenet Media. Чен вела шоу на BlazeTV Гленна Бека та є учасником правої активістської групи Turning Point USA. На сайті RT вона також вказана як автор кількох статей за 2021 та 2022 роки.

Згідно з обвинувальним висновком, засновники компанії з Теннессі співпрацювали з Калашниковим та Афанасьєвою з метою залучення впливових осіб для створення відеороликів, які публікувалися на YouTube, TikTok, Instagram та X. Майже 2000 відеороликів на YouTube зібрали понад 16 мільйонів переглядів, що відповідає загальнодоступній статистиці на каналі Tenet Media на YouTube.

Костянтин Калашніков працював як позаштатний редактор, стежив за фінансуванням та наймом співробітників, він представив менеджменту Олену Афанасьєву, яка використовувала фейкові імена «Олена Шудра» та «Вікторія Песті», як членкиню своєї команди.

Згідно з матеріалами справи, Афанасьєва керувала процесом публікації сотень роликів на платформах Tenet Media. Вона також давала вказівки авторам щодо висвітлення конкретних тем.

Платежі відправлялися через підставні компанії в Туреччині, Арабських Еміратах та на Маврикії та супроводжувалися коментарями про те, що це перекази на купівлю електронної техніки. У період з жовтня 2023 по серпень 2024 RT перерахувала Tenet Media 9 мільйонів 700 тисяч доларів, що склало 90% всіх фінансових надходжень компанії.

«Покупка справжніх впливових осіб  набагато вигідніше використання коштів, ніж створення фальшивих персон, тому що вони залучають власну довірливу аудиторію і насправді, як ви знаєте, вони реальні»,  –  написала Рене Ді Реста, авторка книги «Невидимі правителі: люди, які перетворюють брехню на реальність».

Викриття Міністерства юстиції було приголомшливим, але рядок, прихований у обвинувальному висновку, є ще більш примітним – канал Tenet Media був лише однією з багатьох подібних мереж, що працюють у США.

RT створив ці «приховані» мережі після того, як західні країни заборонили та деплатформували його основний канал після вторгнення Росії в Україну у 2022 році. Оскільки путінський глобальний медіаконцерн прагнув продовжувати впливати на громадську думку США, його гроші знайшли добровільних отримувачів на просторах Сполучених Штатів – колиски медіасвободи світу.

Звинувачення Міністерства юстиції досі процедурно не доведені, і інфлуенсери у цій справі технічно можуть бути жертвами злочину, скоєного відповідачами, тобто путінськими агентами. Але РФ, схоже, отримала за власний кошт усе, що могла. Передусім кремлівські спецслужби створили ситуацію, коли громадяни США, граючись із публічним негативом, як проявом свободи слова, на замовлення творять світ позацивілізаційного тоталітаризму. Те, що вони про суть своїх дій геть нічого не знають, лише ускладнює ситуацію. А тим часом путінські «генії публічності» своїми продуманими діями формують альтернативну реальність, яка базується переважно на латентних  комунікаційно-контентних агресіях, по всьому світу і насамперед в США та ЄС.

Подібна діяльність є можливою тому, що до цих пір країнами сталої демократії такі злочини не кваліфікуються як прецедент глобального світу, де б вербальний злочин автоматично отримував міжнародне покарання.

В епоху наддинамік публічна позиція просторово-середовищного авторитета (інфлюенсера) має базуватись на особистій відповідальності і підпадати під кримінальну відповідальність у разі добровільної участі в аферах, прикритих сумнівним ореолом публічності й свободи.

Не варто забувати, що сучасний глобальний комунікаційно-контентний простір – це новаційна арена протистояння глокальній геноцидній агресії колективного путінізму проти України, Європи, США та світу. І це вже давно не перебільшення, а горизонт мегавиклику когнітивно-ментального виміру сучасності.

В одному з роликів каналу, який зараз циркулює в мережі, Тім Пул назвав Україну «найбільшою загрозою» для Сполучених Штатів і світу та зажадав вибачень перед Росією. В іншому випадку росіяни підштовхнули канал пов’язати теракт у Москві з Україною, хоча ІДІЛ взяв на себе відповідальність, згідно з обвинувальним висновком. Росіяни також попросили Tenet Media висвітлити улесливий візит Такера Карлсона до російського продуктового магазину. І врешті-решт співробітники RT нібито отримали доступ до розміщення відео безпосередньо на каналі Tenet.

Такі глобальні технологічно-креативні таємні операції важко і практично неможливо виявити самим технологічним платформам, оскільки майже все вербування, виплати та редакційне керівництво відбувається за лаштунками платформ в просторі іншого підпорядкування – зв’язку, фінансів, туризму тощо. Ці канали працюють і можуть працювати, доки уряди та безпекові спільноти країн їх не стануть шукати, якщо визнають, що цей напрям є технологічно-вербальною агресією путінізму на країни демократії.

Міністерству юстиції США потрібно було опублікувати обвинувальний висновок для YouTube, щоб техногігант видалив Tenet Media із сервісу.

Мартін Дж. Рідл, професор журналістики в Університеті Теннессі, Ноксвілл, який вивчає поширення дезінформації в соціальних мережах, підкреслив, що справа Tenet Media виявила прозорі прогалини у регулюванні, коли мова заходить про американську політичну систему.

Хоча Федеральна виборча комісія встановила суворі правила розкриття інформації про телевізійну та радіорекламу, для платних інфлуенсерів у соціальних мережах таких обмежень немає.

У результаті утворилася величезна лазівка, якою, зважаючи на обставини, і скористалася комунікаційно-контентна воєнщина путінців, щоб поширювати власні когнітивно-ментальні агресії для прискорення процесу розлюднення громад у світі, зокрема в США.

Ліна Вежель, ГО «Центр ККБ»

Фото з мережі Інтернет.

Be the first to comment on "Кому потрібна фабрика тролів у часи, коли можна орендувати інфлюенсерів зі справжньою аудиторією?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*